Historik
1970 gick det sista personttåget på Malmö-Simrishamns järnväg. Denna Malmös kustled till Österlen via Dalby, Sjöbo och Tomelilla invigdes 1893.

På 1930-talet fanns -Bornholmspilen-, ett snabbt ångloksdraget snälltåg på sträckan och utgjorde den snabbaste förbindelsen till Köpenhamn.

1943 förstatligades banan till följd att tågen blev bättre och trafiken ökade. 1954 återkom -Bornholmspilen- som orange rälsbuss och avverkade de 96 km mellan västkust och östkust på 80 min.

Sedan kom bilismen och neddragningarna. 1987 gick det sista godståget mellan Dalby-Staffanstorp. Mellan Björnstorp-Veberöd försvann tågen redan före 1980. Gamla simrisbanan slingrar sig längs Romeleåsens dalgång från Björnstorp-Veberöd 14 km t/r. Stationen i Björnstorp var en omtyckt startpunkt för naturvandringar.

  -Källa: Håkan Olsson i Dalby-